Téli ingyenes ételosztás

Mivel lehet megváltoztatni a menzarendszert?

Az iskolai étkeztetés ötszereplős modellje
        
 
Téli ingyenes ételosztás

Január 26-án a Budai Középiskola tanárai és diákjai közreműködésével ismételten megtartottuk a már évek óta rendhagyónak mondható téli ingyenes ételosztást. A SoReCa Kft. 2007 óta minden télen az iskola udvarán segíti a rászorulókat meleg étellel. Idén is az iskola tanulói és dolgozói juttatták el a környékbeli helyekre a szórólapokat. Ennek köszönhetően elmondhatjuk, hogy az eddigi évek legsikeresebb ételosztását sikerült megszerveznünk. Minden szervezőnek és közreműködőnek köszönjük a segítségét!

  





Mivel lehet megváltoztatni a menzarendszert?

Az iskolai menzák általános problémája, a szolgáltatók által nyújtott évtizedek óta változatlan, egysíkú menükínálat. Első lépésként igyekezni kell, hogy nap, mint nap változatos ételeket helyezzünk az asztalra. A változatosság bevezetése mindenhol nehézségekbe ütközik, hiszen a legtöbb esetben mind a gyermekek mind a tanárok tartanak az új ételektől. Ennek a "félelemnek" a legfőbb oka elsősorban az ételfajták nem ismeréséből fakad. Ha eredményesen szeretnénk új ételeket bevezetni, változatosabbá tenni a menzát, ahhoz elengedhetetlen a szolgáltatásunkat igénybe vevők gasztronómiai ismereteinek fejlesztése. Ennek érdekében javítani kell a kommunikációt a gyermekek irányába olyan egészségnapok megszervezésével ahol lehetőséget kapnak, hogy játékos keretek között ismerkedjenek meg különböző élelmiszerekkel és azok előnyös hatásaival. A gasztronómiai ismeretek fejlesztése nem csak a fogyasztói oldalra vonatkozik, hiszen nekünk, mint szolgáltatóknak is ki kell nyitnunk a szemünket, munkatársaink alapanyag ismereteit bővítenünk kell, hogy az ételfajták széles spektrumán változtatni tudjunk. A konyhai dolgozók, szakmai tudásuk fejlesztése érdekében folyamatosan részt vesznek képzéseken. A változás alapja, hogy a gyermekek rögzült, negatív étkezési szokásait megváltoztatjuk. A változások bevezetésénél szem előtt kell tartani a jogszabályi előírásokat is, amik a fogyasztók életkori sajátosságaira és abból fakadó táplálkozási igényeire vonatkoznak. Bízunk benne, hogy ha ezen az úton megyünk tovább, akkor jelentős és tartós eredményeket tudunk elérni az egészséges táplálkozás megteremtése és menzarendszer megítélésének javítása érdekében.



Tóth József
ügyvezető



Az iskolai étkeztetés ötszereplős modellje

"Ez elment vadászni, ez meglőtte, ez hazavitte, ez megsütötte, ez az icike-picike mind megette!" Ismerős a mondóka? Az icike-picikének volt beleszólása abba, hogy mit lőjenek meg, vagy megmondta, hogy miként süssék meg? Nem! De legalább mind megette, ami sajnos nem mondható el az iskolai menzán étkező gyermekekről.
Egy klasszikus üzleti kapcsolatban két szereplő van, a megrendelő és a szolgáltató. A megrendelő az, aki a szükségleteinek megfelelő terméket/szolgáltatást megrendeli, az ezzel járó költségeket viseli és elfogyasztja a megvásárolt terméket. A szolgáltató az, aki a megállapodásban rögzített minőségű, mennyiségű és árú terméket/szolgáltatást biztosítja. Az általános iskolákban a gyermekétkeztetés gyakorlata ettől a modelltől teljesen eltérő. Az iskolai étkeztetést a kétszereplős modell helyett egy ötszereplős modellben lehet bemutatni. Ebben az üzleti kapcsolatban szétválik a megrendelő, a költségviselő és a fogyasztó személye, míg a szolgáltatás teljesítését nem 100%-ban a szolgáltató cég végzi, hiszen a tálalás folyamatát a megrendelő alkalmazásában álló tálalókonyhai személyzet bonyolítja le. A modell öt szereplőjét a megrendelő (iskolavezetés), a költségviselő (szülők), a fogyasztó (gyermekek), a tálalókonyhai személyzet (iskola alkalmazottai) és a szolgáltató cég alkotja. A megrendelő az igényeket a jogszabályi előírásoknak megfelelően határozza meg, rendszerint pályázatot ír ki a szolgáltatás teljesítésére és az esetek többségében felületes vizsgálat után választja ki azt a céget, aki a szolgáltatást nyújtani fogja. Ebbe a folyamatba sem a költségviselőnek, sem a fogyasztónak semmilyen beleszólása nincs, hiszen szerződéses jogviszony csak a megrendelő és a szolgáltató között jön létre. A tálalókonyhai munkatársak a tálalást, mint az étkeztetés befejező folyamatát végzik, ami a minőség szempontjából meghatározó pont, hiszen a kitálalt ételek mennyisége, hőmérséklete, sűrűsége, az alapanyagok egyenlő elosztása alapjaiban meghatározza a vendégek elégedettségének mértékét.
A fenti helyzetből adódó problémák megoldására, illetve megelőzésük érdekében a SoReCa Kft. a következő lépéseket teszi meg. A minőségi problémák, kifogások sokszor fennakadnak a tálalókonyhai személyzeten, akik felett a munkáltató részéről nincs szakmai – szakképzett – felügyelet. Emiatt ahol csak lehet, átvesszük saját alkalmazásba a tálalókonyhai személyzetet, ahol erre nincs lehetőség, ott igyekszünk integrálni őket a minőségbiztosítási rendszerünkbe, hiszen az ételt szállító cégnek és a tálaló személyzetnek olyan összhangban kell lenniük, mint a jobb és a bal kéznek, minden pillanatban tudniuk kell, hogy kinek mi a feladata.
A gyermekek sokszor nem tudják, hogy mit esznek és azt sem, hogy miért ezt kapták. Ha valami nem tetszik nekik, vagy a szüleiknek, akkor azt nem tudják jelezni, hiszen nincs meg ehhez a megfelelő fórum, nincs meg a kellő kétirányú kommunikáció. Ahhoz, hogy ezen változtassunk, mind a gyermekek felé mind pedig a szülők irányába hatékonyabb kommunikációt folytatunk. Plakátokat helyezünk ki az iskolákban az egészséges alapanyagokról, ismertető dokumentációkat küldünk a szülői értekezletekre, elégedettség felméréseket tartunk az étkező gyermekek körében, ahol lehetőséget biztosítunk a folyamatos akár pozitív, akár negatív visszajelzésekre, hiszen mi magunk is a kritikákból tudunk a legjobban építkezni és szolgáltatásunk minőségét folyamatosan javítani.
A hosszú távú üzleti kapcsolat titka, hogy a megrendelői oldal elégedett legyen a szolgáltatással. Az iskolai étkeztetésben mi nem csak az iskolavezetés, hanem a költségviselő szülők és a szolgáltatást igénybevevő gyermekek elégedettségét is szem előtt tartjuk, és nap, mint nap teszünk ennek növelése érdekében.



Tóth András
értékesítési igazgató



Szolgáltatások
Rólunk
Referenciák
Galéria
Elérhetőség

SoReCa étterem
1118 Budapest
Ménesi út 5
soreca @ soreca . hu